Иън Рич за бъдещето на аудиологичните пространства и акустичния дизайн, с фокус върху човека
С над 45 години опит в акустиката и аудиологията, Иън Рич допринася в развитието на сектора с рядка комбинация от техническа експертиза и хуманитарен фокус. Той има история за почти всичко и всеки, включително за бащата на Доналд Тръмп. Живее в спокойна ферма във Великобритания и знае имената на всички кокошки и патици, които също са част от семейството му. Днес Иън носи в DECIBEL не само дългогодишен опит, но и уникална перспектива за това докъде е стигнала индустрията и накъде отива.
Иън започва пътя си като ръководител на проекти, предоставяйки решения за контрол на шума в различни индустрии. Но аудиологията е това, което завинаги грабва интереса му - пространства, които не са скрити зад стени, а се използват ежедневно, за да помогнат на хората да чуват по-добре. „Много акустични проекти буквално изчезват в конструкцията на сградата“, разказва Иън, „но аудиологичните помещения са пред очите ни и се използват всеки ден. Харесваше ми да виждам нещо много осезаемо, резултат от нашите усилия.“ Той все още помни тръпката от първия си завършен проект: три аудиологични помещения в Кралската болница Уорчестър през 1979 г., момент, който бележи началото на всеотдаен ангажимент към подобряване на слуховата среда.
„Светът е много шумен и аз помагам на хората да го направят по-тих, като често създавам специални стаи, за да не допускам шума вътре или навън. Важно е да живеем в тих свят, тъй като това предпазва слуха на всички и го предпазва от него.“ – така Иън би описал това, което прави на едно 5-годишно дете.
От първия му аудиологичен кабинет във викторианска болница до съвременните национални стандарти и визуализирането на звукоизолирани помещения на бъдещето, историята на Иън е рядко и вдъхновяващо пътешествие през еволюцията на акустиката, архитектурата и здравеопазването.
След толкова дълга и забележителна кариера в акустичния сектор, какво ви накара да се присъедините към екипа на DECIBEL?
Спомням си, след като се срещнах за първи път с екипа на DECIBEL преди около 5 години, как те очакваха с нетърпение нови идеи за контрол на шума. Голяма част от контрола на шума датира от 50-те години на миналия век, като винаги сме го правили по един и същ стандартен начин. Това е компания, която е изключително способна да създаде широк спектър от продукти. Не беше трудно решение да се включа и да помогна.
Кои бяха най-значимите промени, които наблюдавахте в акустичните технологии и практики в ранната си кариера?
Работих за компания, която беше истински пионер в аудиологичното тестване. С много малко специализирани акустични компании наоколо, намерих възможност да помогна на аудиолозите да решат много от проблемите, които биха имали при погрешни диагнози, дължащи се на външни шумове. През годините стандартите, които дефинирахме, и продуктите, които създадохме, се превърнаха в стандарти за цялата индустрия, а законодателството и спецификациите бяха разработени от нашата ранна развойна дейност.
Спомням си също, че повечето продукти за акустичен контрол първоначално са били проектирани за проблеми с индустриалния шум. Следователно решенията винаги са изглеждали силно индустриално. С развитието на архитектурния контрол на шума, същите продукти са били директно пренасяни навсякъде и в крайна сметка се получиха много грозно изглеждащи проекти. Разработването на естетически приятни кабини за контрол на шума и аудиологично тестване отне известно време!
Поглеждайки назад, кои бяха някои от най-големите предизвикателства, пред които се изправи акустичният сектор в ранните си години и как тези предизвикателства бяха преодолени?
Най-голямото предизвикателство пред ранния контрол на шума в индустрията беше, че той представляваше разход без възвръщаемост, така че имаше нежелание за инвестиране. Проекти, които можеха да покажат възвръщаемост продължаваха трудно, доказвайки ниския приоритет за здравето на работниците. В архитектурния свят съществуваше идеята, че ако се сложи минерална вата или акустична пяна в помещението, всичко ще бъде наред. Това е и оригиналната концепция за картонените кори за яйца по стените.
Любимата ми история за възвръщаемост на инвестициите в контрол на шума е свързана с Фред Тръмп (бащата на Доналд Тръмп), който осъзнава, че с известен контрол на шума в котелните помещения на сградите си в жилищните блокове в Ню Йорк, може да приближи апартаментите до котлите, а оттам и да увеличи наемите. Обмислянето на контрол на шума в началото на всеки проект е от съществено значение и най-икономично. Коригиращата редукция на звук е скъпа!
Науката за акустиката се развива бързо. Сега тя е много популярна академична област с много изследвания и разработки, насочени към подобряване на качеството на звука и намаляване на въздействието на шума.
С развитието на технологиите, нашата индустрия и нашите решения трябваше да се развиват заедно с нея. Както във всички инженерни области, от най-голямо значение е да сме в крак с най-новите тенденции и да разбираме как нашата индустрия може да повлияе или е повлияна от тези открития.
В аудиологията технологичният напредък в слуховите апарати се е подобрил драстично – качеството на теста на слуха за определяне на идеалното решение за клиента става от първостепенно значение – така че тестовата среда трябва да се развие, за да се гарантира най-добрият резултат за нашите клиенти.
Една от най-удовлетворяващите области в нашата индустрия са аудиологичните тестове за малки деца (педиатрична аудиология) – от съществено значение е да се изгради тактилна и комфортна среда, в която децата да седят спокойно и да бъдат изследвани – достатъчно пространство, за да не чувстват клаустрофобия, и аудиолозите да издават леки звуци около детето, за да видят дали слухът му работи нормално. Подпомагането на малки деца с проблеми със слуха може значително да подобри качеството им на живот и способността им да учат и да играят. Това е изключително удовлетворяваща част от работата ми.
Как се е развило разбирането за връзката между звука и човешкото възприятие през последните десетилетия?
В един момент нямаше нужда от акустичен контрол. Светът беше тихо място! После, когато вдигахме повече шум, нещата се промениха. Още в края на 1700 г. моряците съобщаваха, че не могат да чуват, след като са изстреляли голям брой оръдия в битка.
С Индустриалната революция дойде и първият сериозен шум. В началото нямаше реална представа за последствията от работата в тежката промишленост, работата със стомана, огромните цехове и разнообразието от източници на шум. Влошаването на слуха стана част от работата, нямаше никакви здравословни условия на труд и работниците знаеха, че са обречени. Днес всички знаят за опасностите от високите нива на шум, като са въведени всякакви мерки за контрол и правна защита.
Днес качеството на звука е значително подобрено чрез различни аудио устройства и със сигурност всеки се наслаждава на изживяването с чист звук. Още от ранните дни на грамофоните е имало постоянно и прогресивно желание за подобряване на качеството на звука при запис и възпроизвеждане на музика и говорен глас.
Това е допълнено от по-добро разбиране за защитата на слуха и вредите, които шумът може да нанесе върху цялостното ни благополучие в дългосрочен план – не само върху слуха, но и върху сърцето и психическото ни здраве.
В продължение на много години работя в индустрия, която е начело в развитието на звука и защитата от шум. Наистина е мотивиращо да знам, че заедно с моите колеги, клиенти и доставчици, съм допринесъл за този напредък, помагайки на всички нас да имаме по-добро качество на живот, максимално дълго време.
Можете ли да опишете особено запомнящ се проект или преживяване от ранната ви кариера, което значително е повлияло на вашия поглед върху акустиката?
Преди време помагах в много проекти в Кралската национална болница за уши, нос и гърло, разположена по това време на Грейс Ин Роуд, Лондон. Това беше една от водещите болници за УНГ и аудиология в света. Винаги се чувствах сякаш съм част от екипа, който разширява границите на възможното.
Кой е най-удовлетворяващият аспект от дългата Ви кариера в тази област?
Знам, че съм успял да помогна при диагностицирането на слухови проблеми на много хора по целия свят и че съм участвал в изследвания на слуховите проблеми с някои от водещите специалисти по здравеопазване. Бях особено доволен от проекти в Гана и Гамбия, където слухът не винаги е бил висок приоритет. Помощта в проектирането на някои от световнити УНГ центрове винаги е била важен момент.
С какво се различава фокусът на DECIBEL върху аудиологичния сектор?
Чувствам, че не сме ограничени от миналото и можем да предложим нови концепции по отношение на акустиката и естетиката.
Подходът на DECIBEL в много отношения се различава от този на другите в нашата област. DECIBEL е инженерна компания по своята същност. Нашият инженерен екип има богат опит и квалификации в областта на акустиката и други инженерни дисциплини.
С опитни и квалифицирани професионалисти в областта на акустиката, строителството, градската архитектура, електромеханиката и дори минното инженерство, можем да предложим на пазара разнообразни знания и опит. DECIBEL е разработила и продължава да разработва много нови и иновативни продукти, които допълват аудиологичния сектор. След трудната пандемия от COVID-19, вече сме в състояние да предоставяме анти-микробни покрития в аудиологичните кабини, за да ограничим потенциалната миграция на микроби. Също така можем да предоставим решения, които отговарят на съвременните противопожарни разпоредби, и да добавим автоматизация и допълнителни технологии, където е необходимо.
Често ни се налага да правим неща, които никой друг не е правил преди – а всички ние обичаме тези предизвикателства!
Какви са другите предизвикателства в индустрията за различните слухови центрове?
Няма универсален размер/дизайн, който да е подходящ за всички аудиометрични помещения. Различните сгради имат различни проблеми с шума, независимо дали са вътре или вън. Следователно всички проекти се нуждаят от подходящи структурни и акустични проучвания, за да се стигне до правилния дизайн. Също така е изключително важно да се прегледат детайлите на схемата, за да е сигурно, че всичко е на правилното място за конкретното действие, което се извършва, чак до външния вид и цветовете на помещението.
Какви са стандартите за аудио кабини?
Най-общо казано, идеалното ниво на фонов шум в стая за клинични аудиологични тестове е около NR20.
В исторически план е имало много стандарти, като държавите са приемали свои собствени.
Днес приетият стандарт е ISO 8253 в цяла Европа, докато Америка работи по стандартите на ANSI. ISO 8253 определя максимално допустимото звуково налягане в 1/3 октави от 31,5 Hz до 8000 Hz. Има малки вариации в зависимост от конкретни тестове, като например чист тон и костна проводимост, звуково поле и речева аудиометрия. Времето за реверберация обикновено е по-малко от 0,25 секунди.
Кои са най-вълнуващите технологични постижения, които сте виждали в акустичния сектор напоследък?
Аудиологията вероятно е напреднала в естетиката, осигурявайки много по-приятна и релаксираща среда за пациентите и персонала. Някои компоненти са се променили, по-специално вратите, които в миналото изглеждаха сякаш пациент е вкаран в индустриален хладилник със замразена храна.
Ключово нещо, което ме привлече към DECIBEL, е страстта им към разработването на нови и иновативни решения и възприемането на съвременни технологии. Така например, системата MUTE на DECIBEL е новаторска, тъй като предлага много по-тънко и по-ефективно решение от традиционните подходи за звукоизолация в битови и търговски помещения. DECIBEL проектира и системи за шумопотискане и маскиране на шума, които разширяват възможностите и на нашите клиенти.
Как все по-силния фокус върху уелнес и дизайнът, насочен към човека повлия на акустичния сектор?
Традиционният акустичен дизайн често се фокусира предимно върху контрола на шума и спазването на регулаторните стандарти (като време на реверберация, изолация и нива на фонов шум). Човекоцентричният дизайн набляга на това как хората се чувстват в дадено пространство, което е довело до по-голямо внимание към възприеманото качество на звука, а не само към нивата на децибелите. Сега разглеждаме как звукът влияе върху нивата на стрес, фокуса, настроението и дори качеството на съня. Това е особено важно в детските аудиологични кабинети.
Според Вас, каква роля играе устойчивостта в съвременния аудиологичен сектор?
Радостта от работата в аудиологията е да помагам за подобряване на качеството на живот за бъдещите поколения. Акустиката е наука за околната среда, а шумът е също толкова сериозно замърсяване, колкото нивата на въглероден диоксид. Като компания, която е чувствителна към темите за околната среда, ние сме страстни защитници на опазването на всички природни ресурси на нашата планета. Поради тази причина се стремим да проектираме продукти, които ще издържат цял живот, и да използваме материали, които могат да бъдат рециклирани и използвани повторно след изтичане на дългата им практическа употреба.
Как са се променили методите за контрол на шума през годините?
Отдавна е установено, че масата (плътността) играе важна роля в звукоизолацията. Има многожество детайли, но колкото по-плътна е стената, толкова по-добра е звукоизолацията. Подобренията в материалите и промените в архитектурните тенденции обаче доведоха до търсене на по-иновативни и устойчиви продукти. Сега разбираме, че разделянето на слоевете и омекотяването между тях е от съществено значение. Добавянето на винил може да помогне за настройване на определени честоти, допълвайки изолационните системи. PET е сравнително нова разработка на акустични продукти, направени от рециклирани пластмасови бутилки и вълна; това е екологичен начин за повторно използване на пластмасови отпадъци, което е от голяма полза за всички.
Какво не знаят хората за изследването на слуха? Има ли често срещан мит?
Абсолютно! Слуховите тестове не проверяват само колко силен трябва да бъде даден звук, преди да можете да го чуете. Цялостните слухови тестове проверяват също така разбираемостта на речта, честотната чувствителност и как мозъкът ви обработва звука, особено в шумна среда. Може да „чуете“ звука, но да не го разбирате ясно, това е друг вид проблем.
Как се е развило разбирането за въздействието на шума върху човешкото здраве и благосъстояние?
Разбирането за това как шумът влияе върху човешкото здраве и благосъстояние се е подобрило значително през последните десетилетия. Това, което някога се е смятало само за неудобство, сега е признато за сериозен проблем за общественото здраве, засягащ всичко - от съня до здравето на сърцето и когнитивните функции.
В миналото шумът е бил просто неприятен. Сега знаем, че дългосрочното излагане на шум, дори на относително ниски нива, може да има сериозни бъдещи последици както за физическото, така и за психическото здраве.
Кои са някои от ключовите съображения при проектирането на акустични решения за хора със специфична слухова чувствителност?
Чудесен и изключително важен въпрос, особено след като осведомеността относно невроразнообразието и сензорните нарушения продължава да расте. При проектирането на акустични среди за хора със специфична слухова чувствителност (като аутизъм, ADHD или посттравматично стресово разстройство), фокусът се измества от обикновения контрол на звука към сензорното благополучие.
Важно е да се разберат някои параметри:
- Контрол върху звуковата среда (позволяването на хора с нарушения на сензорната обработка помага за преодоляване на тревожността) – ако могат да контролират силата на звука, тревожността им може да се стопи.
- Намаляване на реверберацията и ехото – хората с проблеми със сензорната обработка трудно възприемат звука в реверберационни пространства – дори хора с лека загуба на слуха изпитват затруднения в тези среди.
- Минимизиране на внезапни и непредсказуеми звуци (например затръшване на врати)
- Видове осветление, цветове по стените и подовете, отражения.
Има много други аспекти, които трябва да се вземат предвид, за да се помогне на хората с нарушения на сензорната обработка.
Имате ли любим звук?
Ами... живея във ферма и обичам да слушам сутрешния хор на кокошките и патиците, които крякат по цял ден.
Променило ли се е възприятието и личното Ви отношение към тишината през годините?
Разбира се. Работата в индустрията за контрол на шума ми помогна да придобия изострено усещане и оценка за спокойната среда. За релаксация, съпругата ми (Лидия) и аз обичаме да изследваме природата и да се наслаждаваме на нейната красота.
Какъв съвет бихте дали на младите професионалисти, навлизащи в аудиометричния сектор днес?
Това е чудесна индустрия, в която да се работи – тя се развива постоянно и изисква хора, които са отговорни и чувствителни към света, в който живеем.
Как бихте описали ПЕРФЕКТНАТА аудио кабина?
Това е сложен въпрос, тъй като зависи от предназначението ѝ. Ако става въпрос за тестове на слуха, тишината е злато. Без външен шум и минимално ехо вътре.
Ако е за запис или слушане на музика, стая с LEDE осигурява най-доброто изживяване.
Ако се използва за тестване на оборудване или превозни средства, най-подходяща е безехова камера (където няма отразяващ звук).
Ако се тества звуковата ефективност на акустичните продукти, тогава са необходими реверберационна камера и приемно помещение.
Точно това е, което прави нашия пазар толкова интересен, тъй като изискванията на всеки клиент често са уникални и различни от всички останали.
Кои са някои от най-важните умения и знания за успех в тази област?
Разбирането на акустиката е, разбира се, от съществено значение. Важно е също така да се познават стандартите и разпоредбите, които регулират тази индустрия. Но по-широките познания в инженерството също са от огромно значение – трябва да разбираме принципите на гражданското, структурното, аеродинамичното и термодинамичното инженерство, за да можем да разберем изискванията на нашите клиенти и да предложим най-доброто решение. Също така е много важно да разбираме детайлите в оперативните процедури за всеки тип тестово съоръжение.
Кои са някои от най-належащите области на изследване или иновации, върху които според Вас трябва да се съсредоточи акустичният сектор?
Това е труден въпрос… Вярвам, че индустрията трябва да се съсредоточи върху три важни области на развитие:
- Шумът вече официално се счита за опасност за здравето, на второ място след замърсяването на въздуха. Продължаващото разбиране на дългосрочното въздействие върху нашето здраве е от съществено значение. Намирането на начини за контрол на шума в ежедневната ни среда ще доведе до по-дълъг и здравословен живот.
- Устойчивостта е изключително важна за бъдещите поколения. Трябва да продължим да разработваме екологични и устойчиви решения за следващите поколения и да защитаваме тази планета, която наричаме дом.
- Изкуственият интелект ще помогне за развитието на нашата индустрия. Маскирането или подобряването на звука, управлявано от изкуствен интелект, може да подобри нашето слушателско изживяване, а с machine learning можем да разработваме по-точни модели на звукови пейзажи и акустични решения, които ни помагат да моделираме инженерни проекти, които работят от първия път и са икономични за нашите клиенти и околната среда.
Кои са някои от най-погрешните схващания за аудиологичната област, на които бихте искали да обърнете внимание?
Аудиолозите просто настройват слухови апарати. По същия начин, както един оптик може да диагностицира здравословни проблеми далеч отвъд очите, аудиолозите могат да изследват колко добре мозъкът ни може да обработва звуци, те изследват нарушения на равновесието, шум в ушите и допринасят за изследвания в областта на психоакустиката, когнитивните функции и стареенето.
Къде искате да видите аудиологичния сектор през следващите години?
В миналото аудиологията се е възприемала като реактивна област, лекуваща хора, които вече са загубили част или целия си слух. Но сега тя бързо се развива към проактивен подход към здравето и благополучието.
Очаквам с нетърпение деня, в който всеки ще оцени качеството на живот, което може да има, от подобрен контрол върху слуховата среда през целия си живот. Проактивният скрининг от най-ранна възраст е важна част от това. Но най-вече очаквам с нетърпение холистичен подход към здравето на слуха и мозъка, където аудиолозите се разглеждат като заинтересовани играчи, фокусирани върху когнитивните функции, психичното благополучие и социалната свързаност.
Искам да участвам в първата аудиологична зала с шумоизолация DECIBEL. Тя ще поддържа нивата на фоновия шум, ще контролира реверберацията и ще намалява ударния шум. Гигантски балон с контролиран звук!